Počáteční radosti i nesnáze – podzimní semestr je v plném proudu

Nový semestr se rozběhl. Skupinky dětí se pravidelně setkávají. Některé se pozměnily a některé jsou úplně nové. Děti i rodiče se ladí jeden na druhého.

Na začátku každého semestru přichází období zvykání, poznávání, učení se řádu lekcí pro děti i rodiče. Pro některé je to období snadné, přirozené, jiní se setkávají s menší či větší nepohodou. Záleží, na co jsou děti z domova zvyklé, jaké jsou jejich zkušenosti, jaký je jejich temperament a jak to máme my, rodiče.

Nechte se inspirovat moudrostí paní Montessori i zkušenostmi z našich lekcí, jak je načerpala a sepsala Monika Němcová. Její 3 kroky vám pomůžou zvládnout toto období v klidu a s důvěrou. Lépe poznáte, co děti prožívají a jak jim dopřát potřebný prostor. Společně se pak můžeme radovat z pokroků, které budeme zažívat.

3 kroky montessori normalizace

autorka textu: Monika Němcová           

Koho by neočaroval pohled do očí novorozeněte. Je v nich čistota, otevřenost, důvěra a očekávání. Před námi rodiči je úkol, jak vychovávat a netlačit, jak nechat téct a přitom být oporou. Mohlo by vám pomoct několik informací a doporučení? Věřím, že ano :-).

Paní Montessori byla lékařka, pedagožka, vědkyně, psycholožka a antropoložka. Pojem normalizace si vypůjčila z antropologie. Upozorňovala na schopnost každého dítěte učit se i bez našeho přičinění. Na jejich touhu zkoumat a zjišťovat význam všeho okolo sebe, na snahu domluvit se a najít cestu k vlastní nezávislosti.

Při své práci zaznamenala tři kroky, kterými každé dítě prochází při svém normální vývoji. Tyto tři kroky je jakýsi cyklus, který se opakuje při různých příležitostech, v různých situacích.

1. krokem je příprava na akci.

Stačí říct jdeme na hřiště, budeme jíst, půjdeme za Monikou a i nejmenší dítě začne dávat najevo připravenost k akci. Větší dítě začne na jednom místě shromažďovat věci potřebné k činnosti, kterou chce dělat.

2. krokem je soustředění a koncentrace na činnost.

Tato doba je u dětí do tří let rozdílná. Pokud začnete pozorovat dítě a budete ho podporovat ve vypozorované činnosti, kdy je soustředěné, určitě mu pomůžete k budoucí lepší koncentraci na učení.

Na lekcích ve studiu Mones se každou návštěvou tento druhý krok prohlubuje a prodlužuje.

Číst dál ZDE.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.